Husk nok vann før, under og etter trening!

Kroppen består av ca. 2/3 vann. For å erstatte væsketap og for at du skal fungere optimalt er det
viktig at kroppen får i seg 2,5 liter vann daglig ved et normalt aktivitetsnivå, uavhengig av
tørsthetsfølelse. Du mister yteevne før du føler deg tørst, derfor er det lurt å legge seg til vanen å
drikke jevnt hele dagen.

Når kroppen mister 1% vann, reduseres den fysiske prestasjonsevnen med hele 10 %.

Ved fysisk aktivitet øker væskebehovet drastisk. Det er derfor viktig å drikke nok vann før, under og
etter trening. Når du trener bør du drikke ca 2 dl vann hvert 20 minutt. Riktig væskebalanse vil også
bidra til å redusere melkesyreproduksjonen i musklene, slik at du kan yte enda mer under trening.
Et væsketap på 5% av kroppsvekten din kan redusere prestasjonsevnen din til det halve. Kroppen
tåler mer belastning med riktig væskebalanse gjennom riktig vannkonsum.

Kaldt vann er best for deg som trener. Grunnen til det er at kald drikke absorberes raskere fra
magen, og bidrar til å senke kroppstemperaturen.

Hvis du trener over 1 time kan det være lurt å fylle på med mer enn kun rent vann for å
opprettholde energinivået og fylle på med karbohydrater. Likevel kan sportsdrikk og karbohydrater
hemme fettforbrenningen under trening. Holder du deg til vann, tvinger du kroppen til å tære på
fettlagrene.

Lykke til og husk nok vann når du trener!