Vintertrening

Vinteren er en herlig tid til å trene ute. Her gir vi deg fem tips til aktiviteter som både er morsomme og effektive.

 

Fem morsomme og effektive vinterøkter

Langrenn:

Vil du virkelig har en effektiv treningsøkt i skisporet? Finn deg en lang motbakke og tren langintervaller på ski. Gå fire minutter i motbakken på 85 – 95 prosent av makspuls. Gjør dette i fire sett med tre minutters aktiv pause mellom hvert sett. Mer effektiv trening finnes ikke for hjertet og kroppen din.

Gjør slik: Varm opp 10 minutter. Fire minutter motbakke, tre minutter pause. Gjenta fire ganger før du roer ned ti minutter.

 

Byvandring:

Ta på deg de gode skoene, fyll termokoppen med noe godt og gå på en skikkelig byvandring. Bli kjent i en ny by du besøker, eller vær turist i din egen by – dra steder du aldri har vært før. Finn noen motbakker og sett opp farten litt. Kjenn at pulsen øker, uten at du nødvendigvis behøver å bli svett, og få en liten treningsøkt ut av det også.

 

Skøyter:

Det er mange fine skøytebaner rundt om i landet, og dette kan du utnytte. Det er mange fordeler med å trene med skøyter. Sammenlignet med jogging gir det mindre belastning på kne og rygg siden bena ikke får harde støt fra underlaget. I tillegg til god kondisjonstrening får du styrket og formet rumpe, lår og legger. En halvtimes tur på rulleskøyter kan tilsvare tusenvis av repetisjoner med utfall på et treningssenter.

 

Måke snø og hogge ved:

Det er kanskje ikke alle som synes dette høres så artig ut, men det er likevel noe mange må bruke tid på i vinterferien. Det er da viktig å huske at du faktisk gjør noe bra for helsen din, for det er faktisk sånn at all aktivitet er bedre enn ingen aktivitet – inklusive snømåking og vedhogst. Så finn fram spaden eller øksa med godt humør, og tenk på hvor deilig det er når du ikke lenger behøver å bekymre deg for vekten på hyttetaket eller at du ikke har nok ved til resten av vintermånedene.

 

Løping:

Skal du klare å opprettholde løpingen vinterstid er en av hemmelighetene å finne igjen den gode løpekomforten fra sommeren. Kle deg lett selv om det er kaldt, husk drikke og ro ned tempoet. Vinteren er tiden for de rolige, lange løpeturene der du kan nyte omgivelsene. Løping er svært effektiv kondisjonstrening, selv ved to ganger 30 minutter per uke.

 

 

Bli medlem av #teamimsdal du også, og få treningstips og motivasjon på veien til dine mål.

Meld deg inn her:

Logg din trening